Verdieping

Hierna vind je bronnen die nog meer verdieping geven aan de betekenis van muziek in alle facetten van het leven.

Wetenschap ontdekt de groove

Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de verklaring waarom muziek en vooral ritme al in alle mensen zit vanaf de zwangerschap. Daarom kan bijna iedereen ook van muziek genieten en heb je er geen voorkennis voor nodig. Dit onderzoek verklaart ook waarom bijv. iedereen James Brown zo goed vindt, met zijn ritmes die niet te simpel (marsen) en niet te ingewikkeld (freejazz) zijn.

Klik hier voor meer achtergrondinformatie over dat onderzoek, met luistervoorbeelden »

Wetenschappelijk onderzoek

Als je meer wilt weten over de muzikaliteit van ongeoefende luisteraars, wil ik graag verwijzen naar de volgende publicaties van UvA Prof. Dr Henkjan Honing:

Crossovers

Iedereen die muziek maakt, ‘leent’ van anderen. Denk aan samples van jaren-60-soul in de huidige rap. In muziek bestaan geen concepten als ‘autonoom’ en ‘authentiek’, want iedereen ontwikkelt dóór op wat er al is. Iedereen leert in de praktijk van elkaar en hergebruikt bestaande muzikale bouwstenen en breidt die uit met eigen ideeën, meestal binnen één stijl, zoals pop, jazz en klassiek.

Sommige musici ‘lenen’ uit andere stijlen. Zij vermengen stijlelementen uit de ene stijl met een andere stijl. Wij gebruiken voor dat verschijnsel de term crossover voor alle muziekstijlen, omdat het anno 2017 om een algemeen toegepast principe gaat binnen alle muziekstijlen, ook klassiek. Hierna enkele voorbeelden:

  • Joni Mitchell is een typisch voorbeeld van iemand die startte in de popmuziek en via jazzinvloeden later zelfs in klassieke klanken terecht komt (arrangementen met strijkers);
  • Herbie Hancock en Quincy Jones zijn voorbeelden uit de jazz die later ook in de pop beroemd werden;
  • Philip Glass was met zijn minimal music al nooit zwaar klassiek, maar hij is (ook toen hij al heel bekend was) jaren in de popmuziek actief geweest, voornamelijk als producer;
  • David Byrne, zanger van o.m. Talking Heads, was in de popmuziek heel bekend toen hij overstapte naar minimal music en wereldmuziek;
  • Maurice Ravel en Darius Milhaud hebben ook in de fase dat zij in de klassieke muziek al beroemd waren, in hun klassieke stukken veel stijlelementen uit de jazz (van toen) toegepast;
  • Alle filmcomponisten leunen zwaar op de erfenis van Richard Wagner;
  • Vrijwel iedereen die nu met muziek bezig is, gebruikt naar hartenlust (en meestal zonder bronvermelding) het contrapunt van Johan Sebastian Bach;
  • Iedereen put nog steeds uit de ideeeën van het impressionisme, dat in de muziek begon met o.a. Claude Debussy.

De lijst van inhoudelijke voorbeelden is eigenlijk oneindig lang en daarom ook interessant om op die manier je eigen spoor te ontdekken in de smeltkroes van georganiseerd geluid die eerder al is gecreëerd.

Filosofie en muziek, een huwelijk voor het leven?

Muzikaliteit is veel wezenlijker voor de mens dan we dachten. Méér toelichting hierover op Filosofie Magazine.

Veel van onze latente potentie komt tot ontwikkeling via muziek. Méér toelichting hierover op The School of Life.

Goed denken en goed luisteren zijn nauw verbonden met het goede leven.
Je eigen levenspad ontwikkelen moet je willen en kunnen (bijv. via de principes van een leven lang ontwikkelen). Je komt een heel eind in de goede richting met: